Adam Skoumal

search

Přejdi na obsah

CD nahrávky



S. Rachmaninov: Klavírní koncert č. 3 d moll, 1. věta
S. Rachmaninov: Klavírní koncert č. 3 d moll, 3. věta

J. S. Bach / S. Rachmaninov: Preludio

S. Rachmaninov: Klavírní koncert č. 3 d moll, op. 30
J. S. Bach/F. Busoni: Klavírní koncert d moll, BWV 1052
Bach
/Rachmaninov: Svita z Partity E dur pro sólové housle, BWV 1006

Adam Skoumal – klavír
Symfonický orchestr FOK
Leoš Svárovský – dirigent
Jiří Štilec – producent
ArcoDiva
Prague 2002

Pro své nové CD zvolil Adam Skoumal sestavu navzájem pozoruhodně provázaných skladeb – slavný 3. klavírní koncert S. Rachmaninova spojil se dvěma díly Bachovými, z nichž každé je poznamenáno pozdějšími úpravami: do klavírního partu Koncertu d moll zasáhl F. Busoni, klavírní transkripci tří vět ze Suity E dur pro sólové housle vytvořil Rachmaninov. Nahrávku zahajuje Rachmaninovův 3. klavírní koncert, jedno z nejnáročnějších děl klavírní literatury. Při poslechu máme mnohdy dokonce pocit, že jej ani nelze zvládnout pouhými deseti prsty. Adam Skoumal má ovšem vynikající techniku a tok Rachmaninovovy hudby působí v jeho podání tak přirozeně, jako kdyby v něm žádná pianistická úskalí neexistovala. A tak spíš než obtížnost díla vnímáme lehkost a svěžest, s níž skladba plyne ve svižných tempech, s nesmírnou poetičností v lyrických místech i s neomylným citem pro gradaci v dramatických pasážích. V Bachovi nás zaujme živé pojetí a dokonalý rytmus a především pak efektní spojení skvělé nonlegatové techniky s romantizující pedalizací. Současnost romantickým transkripcím Bacha příliš nepřeje. Adam Skoumal umí ovšem namíchat barokně-romantický koktejl tak citlivě, že si každá ingredience uchová svou neopakovatelnou chuť a zároveň dokáže spolu s ostatními vytvořit novou, nečekaně působivou kvalitu. Naší pozornosti by neměl uniknout ani Skoumalův text v bookletu – zasvěcený, čtivý a živě stylizovaný, zkrátka takový, jaký bychom si přáli mít u všech nahrávek. Orchestry vedené Leošem Svárovským odvedly v obou klavírních koncertech poctivou práci.

Věroslav Němec, „Harmonia”, Prosinec 2003

Robert Schumann

Toccata C dur op. 7
Allegro h moll op. 8
Etudes de Concert d’apr`es des Caprises de Paganini op. 10
Carnaval op. 9

Adam Skoumal – klavír Studio Matouš Praha 1997

Tato nahrávka Schumannova Karnevalu v provedení Adama Skoumala je skutečný objev, ryzí zázrak. Naše srovnávací diskografie z č. 55 prohlásila hezkou Cécile Licad (Sony) za nejlepší interpretku tohoto díla. Velmi přesně reprodukuje atmosféru každého kusu v jeho celistvosti, a to střízlivou a zpěvnou hrou. U Adama Skoumala je charakteristická každá nota, každá nese nějaký význam, stává se expresivní, každá skrývá nějaký povzdech či nějaký úsměv, stížnost nebo extázi, malátnost nebo prožité zanícení. Symbolická je v tomto smyslu jeho Chiarina. Tam, kde Licad a Arrau jsou jednotvárně nadšeni a plaší, tam je Skoumal někdy opojný a smyslný, pak zas intimní a zasněný, než přejde do horečného výbuchu. Do několika minut vtěsnává neobyčejnou rozmanitost nálad, troufá si ztřeštěně měnit tempo, extaticky zpomalovat. Skoumal je veden přesvědčivou chutí a inspirací. Zdá se mi, že až do samých krajností využívá určitých indikací edic Kláry Schumannové, je třeba slyšet ten báječný Valse Noble, plný romantismu a koketérie, v jehož intermezzu nám Skoumal předvádí před ním nikdy neslyšené kontrasubjekty, v ryzí nádheře vytříbenosti a milosti! A tento Chopin zpitý láskou, skvěle frázovaný, téměř vysochaný vznešeně vyzpívává všechny oddechové epizody. Toccata op. 7, ve které tolik pianistů předvádí jen marné cvičení virtuozity, školometské, tíživé a nudné, nám odhaluje další fasetu Skoumalova umění. Jeho Toccata je náhle lehká, fantastická, hravá, poetická, zábavná, lehkomyslná, oslňující. Že by se tento básník klávesnice přeměnil v transcendentálního virtuóza? Nechává nám veškerou volnost, abychom v nich mohli obdivovat zřídkavou plastickou krásu hry, dokonalost frází a legát, zvládnutí inflexí, plnost zaoblené a vřelé zvučnosti. Troufám si prohlásit, že zde objevujeme velkého pianistu.

Philippe van den Bosch, Repertoire 2000

Adam Skoumal, Pražské dechové kvinteto Antonín Rejcha – Chamber Music

Adam Skoumal – klavír
Pražské dechové kvinteto
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
1995

Milada Čechalová, Stanislav Předota, Adam Skoumal, Antonín Dvořák

Milada Čechalová – soprán
Stanislav Předota – tenor
Adam Skoumal – klavír
Pražské dechové kvinteto
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
1995

Petr Jiříkovský, Michal Rezek, Jana Macharáčková, Hanuš Bartoň, Adam Skoumal, Daniel Wiesner, Jaromír Klepáč, Aleš Bárta Bedřich Smetana

Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
15. 5. 1998, Pražské jaro

Eva Štruplová, Stanislav Předota, Adam Skoumal, Leoš Janáček

Eva Štruplová – soprán
Stanislav Předota – tenor
Adam Skoumal – klavír
Pražské dechové kvinteto
Šimon Matoušek – Studio MATOUŠ
1994


Zpět na obsah | Zpět na hlavní nabídku